lördag 6 februari 2016

LÖNNSIRAPSKAKOR


Ingredienser:
6,6 dl mjöl
0,5 tsk salt
225 gram smör
1,1 dl socker
1,1 dl brunt socker
1 stor äggula
1,1 dl lönnsirap

Strösocker
Lönnsirap till pensling

Gör så här:
Blanda mjöl och salt i en skål. Vispa smör och socker i ca 3 min. Tillsätt sedan äggulan och sen lönnsirap. Till sist häller man i mjölet. Dela degen i 2 patta bitar och låt vila i kylskåp i minst 2 timmar. Sätt ugnen på 160 grader. Kavla ut degen och låt sedan kylna i frysen i 15 min. Stansa sedan ute till kakor. Låt vila i frysen igen i 15 min. Lägg därefter kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen i ca 16 min. Låt kakorna vila i 5 min. Pensla de sedan med lönnsirap och strö över strösocker.

Blev ganska mycket kakor så man kan halvera satsen. Tar rätt lång tid eftersom de ska kylas ner flera gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar